About Me

My photo
tronoH, PerAk, Malaysia
the life is dangerous.tomorrow is mysterious,yesterday was hilarious.and now today is the greatest. peace no war ;)

Saturday, February 19, 2011

:: Terima Kasih Friendster ::


tenkiu so much friendster. i lebiu so much.muaah!!! hahaahahaha
pe ke heynye duk sayang2 leb2 kat frenster ni? nak taw ke? of kos la kan.eceli entry kali ni aku nk bg briefing la ckit pasal kisah dan sejarah aku dan friendster.utk makluman sumer, bg sape-sape yg baru je singgah ke laman blog ni,kat sini aku nak bagitaw satu perkara.blog ni aku xnk specify kan die punya tema sbb susah bg aku 6t nk cari bahan dan idea utk bwat entry baru.aku cumalah independent blogger yg x terikat dgn mane-mane kontrak kerjasama dgn pihak laen.yg penting ape-ape kerja aku bwat sekalipon atas dunia ni aku xkan lupa kontrak yg terikat dgn TUHAN yg Maha Esa.so aku punye cara,cerita ape yg berlaku dalam hidup aku dan relate kan dgn situasi dan info-info semasa,ok!

berbalik kpd cerita td.maklum la kan,aku ni blogger baru.published entry pon x smpai 10 lagi.ni baru no.8 lau x silap.mula2 aku create blog ni baru je dua minggu lepas.yg sbnrnye,aku dah bwat account blog dalam sebulan yg lepas,tp x tercapai hajat lagi utk bergiat xtif mase tu sbb kene dapatkan verification code google antarkan dkt henfon.time tu aku xdak henfon,sebulan rosak bru seminggu lepas leh pakai balik.SEBULAN tu aku x pakai henset.korang leh idup lau jadi cam aku?












frenster berwajah baru.



teringatlah aku time kecik2 dulu,suke sgt men friendster.add kawan2,tmbh photo,add fan,join group dgn edit dan costumize layout jadi kelip2 bintang di awan.syok gile kot dulu,maen edit ng costumize layout,copy paste HTML code,customize css,add media,generate code utk picture.buat slideshow picture lagi.memang meriah sakan la frenster aku dulu.lau background photo tu asyik nak letak gambo emo je,aku pon xtaw knape.tp siyes lawa kot pic2 tema tu.dats y aku suka letak.lau internet dgn komputer dkt umah bwat hal,aku rela pergi CC layan friendster tgk update profile... pastu layan CS la plak ramai2 dgn member.mane2 budak laki,cam x bese je kan? save duit makan mak ayah korang bg utk ke skolah dgn melabur dkt CC.jgn tipu la,sumer org same je...


main point yg aku nak stress kat cni adalah besarnya jasa friendster dalam memberi ilmu yg berguna kpd aku utk dipraktikkan dalam pembikinan blog ni.at first aku fenim2 lalat jugak,x pernah tgk lagi cemane rope di sebalik tabir blog.aku mulakan langkah dgn buka dashboard then klik kat design.pastu kuar la 'add and arrange page element', ade boxes yg tulis "add a gadget". "menatang ape ler sume ni? camne nk bwat lawo2 ni? x reti la aku."tu je yg aku mampu pk time tu.ye la,tgk org laen syok je dgn blog memasing yg lip lap lip lap siap dgn lagu segala bagai.aku pon nk bwat ler jugak.dah pening satu kepala fikir nak buat macam mane,baru ler kua idea nk search website tutorial blog.mula-mula nk bwat2 pandai tp satu haram pon x jadi.terpkasa la jugak menyerah kalah.pastu aku google search " how to design a blog ".di sini la aku dapat idea dan buah fikiran macam mane blog ni berfungsi sebenarnye.lepas duk usha-usha mane yg best utk bwat guide jadi pure blogger,aku dapat la dua tiga bijik laman yg sarat dgn info dan maklumat terkini mengenai blog.antaranya:

1 : www.problogdesign.com

2 : www.pvmgarage.com

3 : www.howtomakemyblog.com

4 : www.photoshopsupport.com

5 : great-design.blogspot.com

yg atas ni international edition punyer.bawah ni lam versi bahasa melayu pulak :

1.maribinablog.blogspot.com

2.kolom-tutorial.blogspot.com

3.pandunewblogger.blogspot.com


sebenarnye ade banyak lagi,tp dah x jumpa link yg aku refer sbelum ni.sape2 yg sudi nk share link yg berguna silalah share dkt sudut komen beromen ye.aku alu-alukan sumbangan ikhlas korang sume dgn tgn yg terbuka.
korang mesti tertanya-tanya kan.kenapa aku x citer psl myspace instead of friendster? jawapannya mudah saja... sebab aku xde akaun myspace la yg aku x cerita ni.eceli mula2 dh bwat tp x reti maen so abandoned camtu je la.hihihihihi













aku kagum dgn founder fesbuk MARK ZUCKERBERG sbb die telah mencipta revolusi baru dalam dunia ni dgn kehebatannya mencipta satu laman yg mengubah dunia hari ni meliputi segenap lapisan masyarakat,x mengira usia dan latar belakang.tgk saja di sekeliling anda,mane-mane saje ade je iklan dan artikel mengenai facebook.ape-ape jenis banner sekalipon,mesti je ade "join us on facebook" atau "connect with us on facebook".mane x hebatnye, pemerintahan regim HOSNI MUBARAK di bumi mesir yg dh berkuasa selama 30 tahun pon jatuh di tangan mamat ni.spatutnya mark zuckerberg yg patut dilantik jadi presiden mesir yg baru ganti mubarak tu.x gitu? hehehe
tp masalahnye kan,kepintaran die x dapat nk dikongsi secara meluas dgn orang ramai.aku pon stil blur cane fesbuk punye apps sebenarnye berfungsi.nk ler taw jugak kan.x seperti friendster,walaupon aku x kenal sape founder die,aku salute jugak la.dgn frenster, kite perlu generate code dan buat HTML/JAVASCRIPT untuk hasilkan satu page yg cantik.masalahnya bila loading tu la,lembap je nk complete kan satu page.lau fesbuk mmg x pyh tggu lame trus complete... tp xpe la,setiap kejadian tu pasti ade hikmahnye kan???


seriously,friendster sebanyak-banyak telah memberi tips dan info berguna kp aku untuk mengenali dunia blog pada peringkat pertama.jasamu akan tetap ku kenang.dan sekarang aku tgh berusaha untuk menaikkan lagi reputasi blOgsukaSukiSukusaYa ke satu tahap yg boleh dibanggakan.aku admit yg blog ni masih nmpk simple dan xde banyak pengisian.secara hakikatnya masih dalam proses pembangunan.aku harap dan pinta sokongan, tunjuk ajar daripada para hardcore dan otai blogger sekalian memberi tips dan informasi yg berguna kpd aku.dan INGAT!! sebelum close tab blog ni, jgn lupa jadi follower taw,cuma tekan button follow di ruangan 'teman terbaekk' dan siap!

"sharing is caring"




p/s: at first aku punye tujuan bwat blog ni sbb nk jd follower hanis zalikha.tp smp skarang stil x jadi lagi.lupe la pulak nk jenguk blog die bile dh bz ng blog sendiri ni.hahaha

No comments:

Post a Comment