About Me

My photo
tronoH, PerAk, Malaysia
the life is dangerous.tomorrow is mysterious,yesterday was hilarious.and now today is the greatest. peace no war ;)

Friday, February 18, 2011

:: bila siput nak bertukar menjadi kuda ::


realiti sekarang.



     mimpi yg x pasti.     (T.T)







bila siput babi nak bertukar menjadi kuda ferrari .... bila siput babi nak bertukar menjadi kuda ferrari? HAA baru betoi.dgn adenye "question mark" kat blakang tu baru lah smpai dan selari dgn ape yg aku nak smpaikan kali ni.ade ape dgn siput? knp kuda? apekah DOSA keduanya? aku letak perbandingan ni sbg satu metafor kpd realiti kehidupan yang aku alami kini.keywordnya adalah "internet connection". dari awal sem smp ler skarang x jugak2 setel problem ni.dan aku dah anggap masalah ni sebagai kanser tahap 5,yg paling kronik dan xleh diubati lagi.dan aku pasti segala rasa jiwa raga ini turut dikongsi oleh student2 dan sahabat2 dalam kampus UTP ni.ade 2 jenis sambungan yg boleh dibuat iaitu dgn pkai wireless dan kedua dgn pkai kabel LAN.sebelum ini,i mean semester lepas keadaan masih boleh diterima akal walaupon slow jugak.tp sejak tender wireless connection drpd streamyx hotspot ditamatkan tempoh berkuatkuasa 1 jan 2011 yg lepas,keadaan mmg mendukacitakan.kitorang sume HANYA BERGANTUNG  HARAP menggunakan LAN network,kabel yg disediakan setiap seorang.dan servis internet skarang menggunakan jaring.net (kawan aku cakap la,x sure jgk).... eh,kabel tu kena beli la,plug je yg disedia.heh 

tp,soal ni cuma utk mukadimah kpd entri kali ni.bebel panjang2 6t kang kena saman plak,yuran pon x abih bayar ag.huhu....



untuk makluman semua,di sini aku lampirkan detail mengenai jaringan internet 1MALAYSIA:


untuk kategori upload speed malaysia berada di ranking 108 drpd 152 negara di seluruh dunia dgn average speed 0.86mb/s.portugal mendahului senarai teratas utk kategori download speed dgn average speed 8528 kbps manakala iceland utk kategori upload speed dgn 3326kbps.sebelum ni korea selatan je yg duk lead,bpe tahun dah lupe.tp utk current result dah bertukar.maybe lps ni die lead balik la kot.malaysia?   arap-harap lepas ni kerajaan mempertingkatkan lagi mutu perkhidmatan dan khidmat kepada rakyat.kerajaan pon dah lancarkan kempen jalur lebar 1Malaysia, x baru mane ler jugak.mintak2 connection pon lagi up la.baru la sesyuai dgn slogan "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan".tp rasenye kan,tunggu siput tumbuh ekor kuda ler kot bru leh jadi realiti....heh


untuk dalam malaysia pula,pulau pinang mendahului senarai teratas bagi kedua-dua kategori dgn upload speed  1071 kb/sec download speed 2306 kb/sec.tempat awok duduk skarang ni,di perok dapat tempat ke-8 utk donload speed 931kbps dan ke-11 upload speed dgn average upload speed 226kbps.Uni mane duk kat penang yg femes,teman nak blajo sane ler plok.bapak aku seorang pegawai telekom malaysia berhad (TM)  cakap servis yg paling superb skang ni adalah Unifi,menggunakan kabel fiber optik dasar laut.aku nak cakap lebih2 pon xreti nanti korang sume cakap aku propa plak.. menurut beliau,internet speed boleh mencecah sehingga 10gbps.wow!!!! lps ni x perlu la tggu buffering lame-lame,sume dah siap terhidang depan mata je.tapi servis ni masih x nationwide lagi,baru ade pakai kat Klang Valley dan bandar-bandar utama di malaysia.tp mhal la ckit,dalam rm100++
sebulan  paling kurang.bapak aku cakap "bile dh smp terengganu 6t kita pasang la kat umah".yeay!!!!

nak taw dgn lebih lanjut? update ranking speed worldwide ade di sini.ranking asia kat sini plak.lau nk compare ng member2 kat negeri laen anda dijemput utk klik di sini. dan banyak lagi info2 yg sahih mengenai jaringan internet di malaysia,sejarah perkembangannya dan salah satu boleh anda dapati di dgn link ni.

internet bg aku sangatlah penting bwat mase ni sbg student IPT sbb internet digunakan utk menyiapkan segala tugasan dan kerja kursus yg diberi.....
k la fine.internet yg superb penting utk aku update blog,maen  pesbuk dan juga twitter.aku pon selalu update mane2 match bola yg x sempat tgk dgn singgah di laman youtube. yg paling penting,skang ni aku berjinak-jinak untuk cari makan dgn join churpchurp dan says.my .lau internet pon cikai-cikai je camne nak idup kan.time update entry ni pon bgadai nyawa nk boleh publish.. puas hati?heh



nak taw power stkt mane internet korang2 sumer? nak acu cuba try test? klik la www.speedtest.com
aku dah try sepuluh kali mlm ni tp stil x jadi,xtaw ler pasai pe.mmg dah leh prepare korek liang lahad,pagi esk kite tanam tenet ni dgn simen dalam-dalam.puas hati...


haa!!!! dah taw stakat mane rating power internet korang? skang duk kat mane,kampus blajo atau melepak kat umah? rase x puah hati? xpe2,jgn risau.len kali mase sblm beli tu click link kat ats tu,buat servey dulu then baru ler beli.lau pakai tenet kampus punyer,buat la aduan dan cadangan.lau x puas hati jgk? same je la kome2 sume dgn teman ni.so ape penyelesaiannya? senang je jawapannya..


KITA BAKOR JE.KITA BAKOR,!!! 


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA




p/s: aku asyik duk HAHA je kan.dari first entry lagi.nak taw sbb pe? sbb dgn cara ni bru la x lari tema blog aku.bace la ckit ats tu,BloGsukaSukisaYa.hahahaha

4 comments:

  1. masalah tenet memang serius bagi para blogger..keh3

    ReplyDelete
  2. yup.tu la nadi penggerak utama kehidupan sbg sorang blogegr.hehe

    ReplyDelete
  3. haha, macam kenal je word AKU BAKOR;p

    ReplyDelete
  4. yup.teman duk perok,kenal beno ler dgn ayat tu.hantu kak limah punyer pasal.. kite bakor je,kite bakor! haha

    ReplyDelete